ملتقى الاجيال
ملتقى الاجيال
ملتقى الاجيال
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ملتقى الاجيال

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
توتة
عضو مننا
عضو مننا
توتة

انثى عدد الرسائل : 104
وسام : عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Tmqn3

عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Empty
مُساهمةموضوع: عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول   عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Icon_minitimeالأحد مارس 08, 2009 9:21 pm

عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول لك" انامش هطلع دكتور انا هرقص باليه"

عنوان شدني في يوم من الايام وانا بتصفح جريدة(حلوة بتصفح دي عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول 859945 )

فقريت المقالة وكانت بتتكلم عن ايه هيكون شعورك لما بنتك اللي انت بتحلم طول حياتك انها هتبئى دكتورة وتتجوز دكتور ويخلفوا دكاترة(مش عارفة ايه المستشفى دي)

وفجاة تلاقي بنتك بتقولك انها هتحطم املك ومش عايزة تطلع دكتورة وبتكره الدكاترة وعمرها ما هتعتب كلية الطب دي ابدا

ايه هيكون احساسك وياترى هتحترم رغبتها دي وتشوف ايه ميولها ايه وتوافقها عليها وتشجعها ولا هتدخلها الطب بالساطور؟؟؟؟؟ What a Face

وهل هو فرض ان الولد يطلع مهندس او ظابط والبنت تطلع دكتورة

من صغرنا واحنا اتعملنا غسيل مخ تلاقي الولد من وهو صغير عارف انه هيطلع ظابط والبنت تسالها تقولك دكتورة ويكبروا وده مترسب ف ذهنهم من غير اصلا ما يفكروا هل هما عايزين ده فعلا ولا لا

وتلاقيهم رموا اي موهبة تانية على جنب لدرجة انها ممكن يتوقف نموها او تموت

والنتيجة ايه ان البلد كلها عايزين يبئوا دكاترة ومهندسين وظباط فلما التنسيق ييجي اللي هو اهم يوم ف حياتهم وتلاقي يا عيني البنت مدخلتش طب عشان مجابتش ال101%

والولد يوصل للهيئة ف كلية الشرطة بس مكانش معاه يدفع عشان ينجح

او مجابش مجموع الهندسة

تحس ان حياته انتهت وينهااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار وتنهاااااااااااااااااااااااااااااااااار واي كلية تانية يدخلها يبئى مش طايقة وبالتالي اي شغلانة يشتغلها هيكون كارهها وبالتالي مش هيتقنها وهيكروتها بالبلدي

فيبقى الحال على ماهو عليه ومنتقدمش لاودام خطوة واحدة بس

شفتوا الموضوع ازاي مش صغير اللي بتزرعوه ف ولادكم من وهما صغيرين انه يا طب يا هندسة يا شرطة يا اما الحياة هتقف

وياسلام بئى لو الولد او البنت قدروا يقولوا لا وقرروا انهم هيتبعوا ميولهم وهيحاولوا ف الحاجة اللي بيحبوها يا ترى ايه هيكون رد فعلا اي اب وام لما يسمعوا الكلمة دي

يلا كل واحد عايزياه يقول رأيه يا ترى ايه هيكون تصرفه لو كان هو الاب او هو مكان البنت والابن
um samy
رئيس المنتدى
رئيس المنتدى
um samy

انثى عدد الرسائل : 3151

مُساهمةموضوع: رد: عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول   عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Icon_minitimeالأحد مارس 08, 2009 10:10 pm

موضوعك مهم جدا فعلا ياتوتا وخصوصا ومع الأسف ان لسه فى نماذج كتير ف مجتمعنا بتفكر بالطريقه دى
الحقيقه ان الرغبات والميول دى هى ملك للإنسان وحده سواء كان كبير او صغير
وعلى الأم والأب انهم يراعوا كده كويس ويتفهموه مش معنى ان الأم او الأب دكاتره يعنى اولادهم لازم يكونوا كده
بالعكس لازم يسيبوا لهم مطلق الحريه هما عايزين يكونوا ايه مع التوجيه والإرشاد طبعا ومعرفة ميولهم و رغباتهم وتنميتها
والحمد لله انا بعمل كده مع اولادى وعمرى مافرضت عليهم حاجه هما مش عايزينها ولا عيزين يكونوها
وربنا يوفق الجميع
https://moltqa-al2jeal.yoo7.com
توتة
عضو مننا
عضو مننا
توتة

مُساهمةموضوع: رد: عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول   عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Icon_minitimeالأحد مارس 08, 2009 10:32 pm

يا سلام عليكي يا مامتي

ياريت في ف البلد منك اتنين geek

طيب هسأل سؤال كمان

ليه الكليات متصنفة يعني مين اللي سماها كليات قمة وكليات قاع وليه النظرة دي للكليات يعني طب وهندسة وصيدلة وسياسية واقتصاد هما دول اللي فوق وبعدين مثلا تجارة دي كلية الشعب واداب والباقي يعتبروا ميليقوش بواحد مجموعه عالي

يعني لو واحدة جايبة مجموع كبير وعايزة تدخل كلية من اللي بيسموها كليات القاع دي ليه الناس بيبصولها باستغراب والكلمة اللي بتطلع منهم "خسااااااااااارة يا بنتي"

هو المهم اسم الكلية ولا المهم ان الواحد يكون ناجح ف حياته
ماهو في مهندسين متترصصين والدكاترة ماليين البلد بس كام واحد منهم ناجح بمعنى الكلمة

الواحد عايز يعمل للناس غسيل مخ What a Face
محمود
VIP

وسام : عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Empty

مُساهمةموضوع: رد: عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول   عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Icon_minitimeالإثنين مارس 09, 2009 12:58 am

والله مش عارفين يا توته

ليه ميخلوش لكل واحد اختبار فى اللى هو عايز يخشه او فى ميوله

يعنى يختبروا بتاع الأدب فى الأدب
طلع ينفع ياخدوه Very Happy

انما ايه اللى عاوز يخش طب لازم يجيب 99%
عالم ممله study
أبرار
مشرفة
مشرفة
أبرار

انثى عدد الرسائل : 1532
وسام : عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Empty

مُساهمةموضوع: رد: عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول   عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Icon_minitimeالأربعاء مارس 11, 2009 9:40 am

طبعا طبعا أنا معاكم

الميول لابد منها

وخصوصا في اللي يخصهم

زي الدراسة ، والعمل ، والزواج

وأنا أعرف ناس بتتعامل بالطريقة اللي ذكرتيها

في الكلية يعني

ولنتيجة إنها ماطلعتش بأي حاجة من كليتها ، وزي ماطلعت زي مادخلت

فياريت نتعلم بقى ، ومانكررش الأخطاء

شكرا ع الموضوع المهم
توتة
عضو مننا
عضو مننا
توتة

مُساهمةموضوع: رد: عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول   عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول Icon_minitimeالأربعاء مارس 11, 2009 9:07 pm

يا محمود انا معاك جدا thumbsup::::
وكمان الاهل المفروض ميضغطوش على ابنائهم يعني انا من وانا صغيرة وبابا زرع جوايا طب يا شوشو وانتي دكتورة وحاجات عجيبة وانا اصلا ممكن يغم عليا لو شفت جثة بيشرحوها lol!

وانا لحد دلوقتي مش عارفه اقنعه ازاي اني مش عايزة طب واللي يغيظ بئى اني حاسة اني لو جبت مجموع يدخلني طب هيدخلني غصب عني study

طيب على ايه اضيع سبع سنين من عمري ف حاجة انا مبحبهاش ويا عالم مش يمكن لو دخلت طب اخد السنة بسنتين وابئى معيدة اد الدنيا Very Happy

زي مانتي قلتي يا ابرار
اقتباس :
ولنتيجة إنها ماطلعتش بأي حاجة من كليتها ، وزي ماطلعت زي مادخلت

اقتباس :
فياريت نتعلم بقى ، ومانكررش الأخطاء

عندما يلتفت إليك بطل روايتك ويقول
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» زوجك كثير الخروج من المنزل ... إليك الحل
» عندما تختفي الرجولة ...!!
» كتاب عندما تغير العالم